Jun 15, 2012

Jenama yang popular

Ini kisah pasal jenama, jenama barang yang sangat-sangat popular disebutan setiap tutur kata generasi dari dahulu hingga kini. Mungkin akan kekal disebut untuk keseterusnya.

Barang taklah sehebat mana pun, dan tak juga semahal mana pun macam produk-produk elektronik, kereta dsb.

Contoh:

Jet Ski
Jet ski dah jadi sebati dengan benda tu sendiri walhal ia sebuah jenama bagi kenderaan air peribadi.

Ping-Pong
Ping-pong juga asalnya sebuah jenama (1901) bagi tenis meja. Jenama tersebut diambil daripada hasil bunyi bola yang menyentuh meja tenis tersebut. Ping-pong... ping-pong...

Maggi
Walau apa jua jenama mee segera dalam pasaran Malaysia, kita tetap sebut Maggi. Trend ini di Indonesia juga sama, mereka sebut Indomee. Anda kenal Indomee?

Ajinomoto
Orang kita lebih kenal Ajinomoto daripada MSG (Mono Sodium Glutamat). Makcik, monisodium glutamat satu.

Pampers
Pampers adalah satu jenama produk lampin bayi. Malah lampin bagi orang dewasa juga dipanggil pampers.

Milo
Cuba pergi luar negara dan singgah di kedai makan. Mintalah pesanan Milo ais. Konfem pelayan akan angkat kening.

Tupperware
 semua jenis bekas sama dengan penutup kita panggil tupperware. Selalu kita buat isi makanan. Di panggil balang pun sedap gak apa!


Dan lagi...

Kereta terhumban ke dalam perigi sedalam 60m di Arab Saudi








Peluru meriam ditelan pokok

Tak tau lah apa benda sebenarnya. Tapi anggap sajalah peluru meriam.



hahaha, admin pernah buat kat satu pokok kat sekolah dulu guna batu sebab tengok ranting pokok tu tumbuh sambil lilit ranting yang lain. Saja nak buat ekperimen nak tunjuk kat anak cucu dan generasi seterusnya. Tapi sayang, batu tu da pecah. Walau apa pun serpihan batu yang agak besar masih tertinggal dalam pokok dan terbenam dalam lilitan ranting (sekarang dah jadi balak). 

Jun 13, 2012

Mangsa keadaan

Seorang wanita mengalami kecederaan parah di kepala dan mati sejurus dihantar ke hospital apabila satu objek terbang dari lori yang datang dari arah bertentangan dan terkena cermin depan kereta beliau.

Minta simpang jauh dari menjadi mangsa keadaan macam ni.
video


Koleksi lagi sempoi

Koleksi lagi sempoi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...