Apr 21, 2010

10 Anjing Paling Bahaya Di Dunia

diterjemah dari [link]

10- Dalmatian
Spesis ini dibezakan dengan kepintaran dan daya ingatan yang kuat, kebergantungan dan naluri untuk terus hidup. Kadang kala ia boleh menjadi agresif kepada manusia.

9- Boxer
Seekor anjing yang cerdik, lincah dan bertenaga. Ia juga bukan spesis yang mudah dilatih seperti yang dimahukan. Tambahan pula ianya bukan sejenis yang semulajadinya tidak agresif.

8- Presa Canario
Serangan daripada anjing ini diakui mampu membunuh ke atas buruannya. Sifat utama anjing ini yang digeruni adalah tiada langsung perasaan takut, cukup kuat dan mampu menewaskan mangsanya.

7- Doberman Pinschers
Ianya dikenali dengan keupayaan memberi peringatan, kecerdikan dan setia. Dengan sifat tersebut ia sangat sesuatu dijadikan sebagai salah satu haiwan penjaga. Selalunya ia akan menyerang apabila berlaku bahaya kepada keluarganya (termasuk tuan) serta ketika terasa diancam.

6- Chow Chow
Nampak seolah-olah sejenis yang tenang dan bebas. Walau bagaimanapun mereka perlu diberi penuh perhatian kerana silap hari bulan ia akan bertukar agresif.

5- Alaskan Malamutes
Spesis ini perlu sentiasa dilatih supaya sentiasa seronok kerana ia tidak akan patuh pada arahan jika keadaan menjadi bosan. Antara sifat yang paling menonjol pada keseluruhannya adalah tenaga dan aktiviti.

4- Huskies
Meskipun dengan tenaga yang dimiliki dan kepintaran spesis ini, namun ianya tidak dihargai sebagai anjing penjaga yang baik. Ia disebabkan oleh perangai dan personality yang dimiliki semulajadi. Namun, patut diketahui antara tahun 1979 dan 1997 sebanyak 15 kes kematian yang membabitkan serangan spesis ini.

3- German Shepherds
Dikenali sebagai spesis yang smart dan berwaspada. Ianya telah terbukti sebagai pihak berkuasa tempatan yang yakin dan tidak gentar seperti kebanyakan unit anjing polis.

2- Rottweilers
Anjing ini secara semula jadi terlalu bersungguh-sungguh untuk menjaga kawasan jagaannya dan sangat agresif. Selalu dijadikan sebagai anjing penjaga.

1- Pit Bulls
Ia spesis anjing yang berani dan cekal dan selalu bergaduh. Diketahui bahaya anjing ini boleh mencederakan hingga membawa maut dengan menyiat daging mangsa dengan rahangnya sehingga hancur.

2 comments:

philo87 said...

waahhhh....anjing aku german sherperd.rindu la aku ngn dia...tp color cokelat...xla ganaz sgt..biasa la anjing,dia akn mylak pada org yg dia xknal dan akn mnyerang org yg slu kacau.....

bksempoi said...

tgk yg ni pula... ooo

http://bksempoi.blogspot.com/2010/10/anjing-sebesar-kuda.html

Koleksi lagi sempoi

Koleksi lagi sempoi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...