Jan 13, 2011

Bird Strike


  1. Kemalangan perlanggaran antara pesawat dan burung adalah perkara biasa dan tidak selalunya terjadi. Impak daripada pelanggaran ini tidaklah mendatangkan kecelakaan yang besar.
  2. Lebih kurang satu daripada sebillion jam penerbangan awam melibatkan kehilangan nyawa manusia. Majoriti 65% perlanggaran melibatkan kerosakkan kecil struktur pada pesawat. 
  3. Namun masalah paling utama adalah kecelakaan yang melibatkan kerosakan cermin kokpit dan enjin kerana hal tersebut mempengaruhi keselamatan penerbangan.
  4. Selalu terjadi di kawasan bertinggian rendah dan jarang sekali terjadi pada altitud yang tinggi.
  5. Sebagai langkah pencegahan dan persediaan, reka bentuk enjin perlu melepasi ujian impak pelanggar seberak 1.8kg, juga impak 1.8kg ke atas cermin kokpit dan 3.6 kg pada ekor pesawat.
















6 comments:

F_H said...

kene wat signboard "awas kwsan burung melintas" hee

bksempoi said...

yes, thats a good idea..

acul said...

erkk kepala burung helang...

kene sediakan amaran tuk halau burung la jwbyer x pun sediakan lastik burung :D

Anonymous said...

nampak sangat kepala burung tu keras sampai leh hancur kepala kapal terbang tu

Unknown said...

kesan momentum yang kuat ni..

Budak Botak said...

cian burung2 tue, he3....

Koleksi lagi sempoi

Koleksi lagi sempoi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...