- Kemalangan perlanggaran antara pesawat dan burung adalah perkara biasa dan tidak selalunya terjadi. Impak daripada pelanggaran ini tidaklah mendatangkan kecelakaan yang besar.
- Lebih kurang satu daripada sebillion jam penerbangan awam melibatkan kehilangan nyawa manusia. Majoriti 65% perlanggaran melibatkan kerosakkan kecil struktur pada pesawat.
- Namun masalah paling utama adalah kecelakaan yang melibatkan kerosakan cermin kokpit dan enjin kerana hal tersebut mempengaruhi keselamatan penerbangan.
- Selalu terjadi di kawasan bertinggian rendah dan jarang sekali terjadi pada altitud yang tinggi.
- Sebagai langkah pencegahan dan persediaan, reka bentuk enjin perlu melepasi ujian impak pelanggar seberak 1.8kg, juga impak 1.8kg ke atas cermin kokpit dan 3.6 kg pada ekor pesawat.
Jan 13, 2011
Bird Strike
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
6 comments:
kene wat signboard "awas kwsan burung melintas" hee
yes, thats a good idea..
erkk kepala burung helang...
kene sediakan amaran tuk halau burung la jwbyer x pun sediakan lastik burung :D
nampak sangat kepala burung tu keras sampai leh hancur kepala kapal terbang tu
kesan momentum yang kuat ni..
cian burung2 tue, he3....
Post a Comment