Dec 17, 2010

10 rumah termahal

Memiliki sebuah rumah sudah tentu menjadi idaman setiap orang. Sebuah harta yang tidak akan jatuh nilai seperti  emas dan tanah. Bezanya setiap rumah dan tidak sama. Bagaimana pula jika dinilai dari sudut mewah dengan harganya?



Himpunan rumah termahal di dunia.

  • 10: Leur de Lys
Lokasi: California, USA
Harga: USD 125juta
Mempunya 12 buah bilik. Hiasan dalaman dihiasi dengan emas 24 karat. Mempunyai item perabot termahal design dari Marie Antoinette.
  • 9: Uptown Court
Lokasi: England
Harga: USD 116 juta
Dikatakan lebih besar dari Buckingham Palace. Mempunyai 103 buah bilik, sebuah pawagam, 3 kolam renang dan sebuah gelangang skuash.
  • 8: Dracula's Castle
Lokasi: Romania
Harga: secara kasar USD 80 juta
Mempunyai 57 buah bilik, 17 bilik tidur yang dilengkapi dengan perabot tradisional.
  • 7: Maison de I'Amitie
Lokasi: Palm Beach
Harga: USD 125juta
Donald Trump punya rumah berkeluasan 80 000 kaki persegi. Mempunyai 15 buah bilik, 8 bilik mandi, sebuah rumah hijau, sebuah bilik tari menari yang besar, sebuah rumah tenis dan sebuah ruang tamu yang selesa.
  • 6: Hala Ranch
Lokasi: Colo
Harga: -
Dimiliki oleh Raja Bandar bin Sultan bin Abdulaziz, Arab Saudi. Mempunyai 15 buah bilik tidur dan 27 bilik mandi.Juga memiliki kolam renang tertutup, sebuah gelanggang tenis, trak skiing peribadi dan bangunan berasingan dengan kuda dan stesyen gas.
  • 5: Elena Franchuk's Victorian Villa
Lokasi: London
Harga: USD 161 juta
Rumah 5 tingkat ini mempunyai 10 buah bilik tidur, sebuah pawagam, sebuah gynasium dan sebuha kolam renang tertutup.
  • 4: William Randolph Hearst's Mansion
Lokasi: California, USA
Harga: USD 165 juta
Dimiliki oleh William Randolph Hearst. Mempunyai 29 buah bilik tidur, 3 kolam renang, ruang theate filem dan kelab malam.
  • 3: Aaron Spelling's Manor
Lokasi: California, USA
Harga: USD 150 juta
Merangkumi keluasan 56000 kaki persegi. Mempunyai 123 bilik tidur, sebuah gelanggang tenis, kawasan luncur ais, dan beberapa kolam renang.
  • 2: The Pentahouses at One Hyde Park

Lokasi: England
Harga: USD 140 juta
Menjadi rumah kedua temahal di dunia setakat ini. Dilengkapi kaca tingkap kalis peluru, pengimbas iris, sebuah bilik panik, sebuah terowong kecemasan dan memiliki pasukan keselamatan SAS terlatih.

  • 1: Antilla
Lokasi: India
Harga: USD 1billion
Di iktiraf sebagai rumah termahal dan tertinggi di dunia. Dimiliki oleh Mukesh Ambani. Berdiri setinggi 27 tingkat mempunyaisebuah kelab kesihatan mewah, sebuah garaj berkapasiti 150 buah kereta.


No comments:

Koleksi lagi sempoi

Koleksi lagi sempoi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...