Jan 25, 2011

Orang pertama di kedutaan tersibuk di dunia.

Apa yang hendak dikatakan menjadi orang yang pertama tiba di kedutaan yang dikatakan antara tersibuk di dunia iaitu Kedutaan Besar Indonesia di Malaysia (orang pertama pada hari tersebut sahaja). Bangga dan tidak percaya. Belum pernah dengar pengiktirafan rasmi dari mana-mana rekod tetapi pandangan awam mengakui bahawa Kedubes (Kedutaan Besar) ini adalah yang tersibuk di dunia dimana perlu mengurus seramai 2 juta jiwa rakyat Indonesia yang berada di Malaysia.

Logik juga la, malam tu dari Kuala Terengganu menaiki bas dan tiba di Hentian Putra pada pagi keesokan harinya. Sebaik tiba, terus saja pergi ke Kedutaan Indonesia dengan tidak mandi. Ops...

Lagipun kami diberi laluan khas kerana kes kami adalah kes terpencil, bukan untuk hidupkan passport, bukan juga untuk mendapatkan visa (nak dapat visa kena g ofis lain). Kenapa kami diberi laluan khas sedangkan orang lain terpaksa beratur panjang?

Sebenarnya kami (2 orang) ingin mendapatkan kebenaran oleh wakil Indonesia untuk bekerja di Indonesia (Latihan Industri di Indonesia). Jadi sebelum mendapatkan Visa, kami dikehendaki mendapatkan hitam putih dari pegawai berkenaan untuk mendapat kebenaran. Bertambah istimewanya kami, Latihan Industri ini bukannya di darat, tetapi  di kapal seperti yang pernah diceritakan sebelum ini. (CLICK THIS LINK)

Pada mulanya rasa macam tak kisah sangat nombor giliran tempat pertama. Tapi setelah mengetahui bahawa kedutaan ini antara yang tersibuk di dunia. Amat bermaknalah menjadi orang pertama di kalangan tersibuk di dunia. Bukan semua boleh dapat kesempatan macam ni.

Amat malang sekali menjadi orang pertama, tetapi menjadi kumpulan terakhir pulang dari perkarang kedutaan tersebut. Ini kerana proses mendapatkan VISA menunggu masa yang sangat lama hingga tamat waktu pejabat. 

No comments:

Koleksi lagi sempoi

Koleksi lagi sempoi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...