Sep 21, 2010

Hummer vs kancil?

Gambar berikut bukan kes sebenar hammer melanggar kancil. Tapi seolah-olah keadaan sebegini. Mahal dan murah, mana lagi power. Mestilah mahal. Bukan nak kutuk kereta tempatan!!!


Maklumlah majoriti kereta tempatan murah. Kenapa murah, kereta Malaysia di UK diklasifikasikan sebagai murah. Ada maksud berselindung disebalik harga yang murah.

Murah akan meningkatkan kuasa membeli. Jadi orang-orang di eropah sana, tak kan nak guna motorsikal di musim sejuk. Kita sini pon berebut kenderaan dengan adik beradik (motosikal selalunya), jadi untuk menyelesaikan keadaan, maka beli la motosikal baru. Tapi di eropah tak kan nak beli motosikal tambahan pula bila tiba musim sejuk. Nak belikan kereta, maka kereta murah lah yang laku. 

Dalam negara pula, kereta murah akan meningkatkan kecekapan pemanduan di kalangan rakyat Malaysia. Dengan alam sekitar tu memang la tambah tercemar, jalan tambah sesak. Tapi bila fikir balik, umur yang masih muda dah ada kereta sendiri. Tidak kah akan dicemburui oleh negara lain. Paling kurang pun ianya adalah kereta. Kereta mahal atau murah, ia tetap kereta. Roda berpusing, stereng yang mengawal haluan, pedal minyak, gear, dan sbg.

Jika tidak kerana kerena murah inilah yang buat kita boleh memandu sebuah kereta. Jika kereta yang dijual tu semuanya mahal dan berkualti macam hummer ni, alamatnya berjanggutlah baru boleh bawa  kereta. Nak tumpang kereta parent yang mahal tu. Tunggu betul2 cekap dulu baru boleh bawa.

Top Gear pernah kutuk kereta Malaysia yang murah dan tak berkualiti. Yela barang baik mesti la mahal. Betul tak?

ayat macam anak orang kaya , memang tak boleh belah.


No comments:

Koleksi lagi sempoi

Koleksi lagi sempoi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...