Aug 13, 2010

Berpuasa dan Bongkaknya Ketika Berbuka


Assalamualaikum,

Ye la... puasa tu puasa juga. Berbuka tu berbuka juga. Tahu... lapar. Semua orang lapar ketika berpuasa. Sebab tu pahala di bulan Ramadan ni berlibat kali ganda. Disinilah salah satu bulan yang diuji tahap kesabaran, keikhlasan dan rasa syukur.

Mentang-mentangla ada facebook, kalau boleh semuanya nak bagitau. Tapi ingat-ingatla... waktu berbuka tu, jangan post kata kenyang la, perut penuh la, mengatuk lepas makan la, etc... Itu da bongkak makna nya tu. 

Spatutnya bersyukurla. Jangan la post sesuatu yang angkuh macam tu. Cuba fikir, kalau orang miskin yang x cukup makan nak berbuka lihat post kita tu, apa diorang rasa. 

Yela, kita ni bernasib baik, tapi bukanya yang terbaik. Silap hari bulan nikmat tu boleh hilang. Baru nak insaf...

Makan sampai kenyang tu terpulangla pada individu sendiri. Tapi jangan la angkuh macam tu sekali. Senyap-senyap sudah...

Kalau bersyukur, lagi la nikmat tu akan datang bergolek. Disinilah dimana kita akan diuji yang kita sendiri tidak sedar. Harap yang baca post ni, sampai-sampaikanlah kepada orang lain. Sesuatu yang kita anggap biasa kekadang itu mendatangkan bala dan mudarat.

Sekian...

No comments:

Koleksi lagi sempoi

Koleksi lagi sempoi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...